وعده وزیر برای فیلترینگ هوشمند بومی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» محمود واعظی، وزیر ارتباطات، در جلسه پرسش و پاسخ با حضور اظهار داشت: امروزه فضای مجازی جزئی از زندگی مردم شده و بر این اساس اهمیت کار شورای عالی فضای مجازی دوچندان شده است.

واعظی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چهار سال قبل به این مسئله توجه جدی داشتند و مطالبی را بیان داشتند که چارچوب‌های کار این شورا محسوب می‌شود، گفت: در دبیرخانه و مرکز شورای عالی فضای مجازی کمیته‌های مختلفی درباره این موضوعات فعالیت می‌کنند.

وی درباره تحولات حوزه آینده‌پژوهی اظهار داشت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که در زمانی بسیار کوتاه شاهد تحولات زیادی در عرصه ارتباطات هستیم و در هر کنفرانس با انبوه مطالب، ایده‌ها و رهیافت ها مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بر این اساس مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و غیره آمادگی مواجه شدن با فضای جدید را داشته باشند تا تنها مجبور به خرید کالای دیگر کشورها نباشیم بلکه خودمان بخشی از تحولات جهانی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست شما در رابطه با شبکه های اجتماعی و کانال تلگرام چیست؟ گفت: این مسئله مخالف سیاست های دولت است و بر این اساس حق مردم می دانیم که اگر شبکه ای وجود دارد و این شبکه قوانین کشور را محترم می شمارد دلیل بر قطع آن وجود ندارد.

واعظی با بیان اینکه مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنند ادامه داد: این صحبت من به این معنی نیست که اگر مردم شبکه ای غیر از شبکه داخلی را انتخاب کردند آن را مسدود خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات در کشور گفت:‌سیاست ما بر این است که پهنای باند داخلی را به شدت افزایش دهیم و در همین راستا برنامه ریزی صورت گرفته و با تولید محتوا در اپلیکیشن های مورد نیاز نیازمندی ها در داخل شبکه ملی با سرعت رفع شود. البته این به معنا نیست که مردم نمی توانند از اینترنت بین‌الملل استفاده کنند.

وی درباره اینترنت هوشمند ملی اشاره کرد: برنامه ای برای شبکه ملی اطلاعات در کشور داریم و در این دولت زیرساخت های آن را به وجود آورده ایم و در حال رایزنی با دستگاه های مختلف هستیم و پهنای بند داخل باید به شدت افزایش یابد و معتقدیم که باید به گونه ای در کشور کار شود تا تولید محتوا و نرم افزار بومی شود تا این مسئله تسهیل شود.
واعظی با بیان اینکه البته این معنای عدم دسترسی به اینترنت بین الملل نیست بلکه سیاست بر این است که ۸۰ درصد محتوای شبکه داخلی باشد، گفت: در ارتباط با محتوای خارجی نمی توانیم فیلتر نداشته باشیم اما به دنبال فیلترینگ هوشمند بومی هستیم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال فیلتر هوشمند هستیم ادامه داد: اگر سایتی دارای هشتاد درصد مطالب مفید و ۲۰ درصد مطالبی خارج از اخلاق باشد باز هم همان ۲۰ درصد را فیلتر خواهیم کرد. البته تصمیم داریم با کمک دانشگاهیان فیلترینگ هوشمند را طراحی کنیم تا این فیلترینگ یک فیلترینگ بومی باشد.

وزیر ارتباطات درباره آینده پژوهی و کار کمیته محتوا و امینت شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد: اکنون با وضعی مواجهیم که فضای مجازی در همه عرصه ها وجود دارد و بخشی از زندگی افراد شده است و به همین دلیل اهمیت این شورا افزایش یافته است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول