مذهب باید حضور جدی در فضای مجازی داشته باشد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی روز پنجشنبه در سومین نشست گروه های تبلیغ نوین در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم، افزود: اگر از ظرفیت های موجود به درستی استفاده نشود، کوتاهی کرده ایم و زمینه های فرهنگی را به دست دیگران سپرده ایم.
وی تاکید کرد: باید با بهره گیری از روش های نوین تبلیغ به صورت حساب شده در فضای مجازی حضور داشته باشیم و در این بازار مکاره مغازه های لازم را باز کنیم.
وی با بیان اینکه در رسانه های نوین، رابطه مکان با هویت دینی محدود می شود، بیان کرد: با توجه به اینکه حضور در فضای مجازی باعث تغییر و تحول گسترده فرهنگی می شود، می توانیم از مذهب به شکل آنلاین استفاده کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: در این حالت، تمام فعالیت های مذهبی که در فضای واقعی صورت می گیرد را به درون فضای مجازی منتقل می کنیم و با استفاده از ظرفیت های به وجود آمده به تبلیغ دین، می توانیم به ارائه خدمات مذهبی بپردازیم و ذهن مخاطبان را متاثر کنیم.
فیروزآبادی تصریح کرد: در فضای مجازی افراد با عقاید منافی و متفاوت از یک سو و افرادی با افراطی گری و بی تفاوتی از سوی دیگر حضور دارند که باید بتوان با فکر مناسب این عرصه را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: مسیحی ها نیز کلیپ های مجازی دارند که به شکلی گسترده و با مراجعان بسیاری ارائه می شود، به طوری که نه تنها ویژگی کلیساهای واقعی را دارد، بلکه از فعالیت و خدمات بیشتر و متنوع تری نیز برخوردار است.
بیش از ۹۰ درصد مشترکان شبکه های اجتماعی در ایران، در حوزه سرگرمی فعالیت دارند
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مشترکان شبکه های اجتماعی در ایران، در حوزه سرگرمی فعالیت دارند، افزود: این امر به دلیل کمبود ارائه محتوا و مطالب متقن و علمی در این فضاست.
فیروزآبادی افزود: در این فضا که ظرفیت زیادی دارد، باید فعالانه حضور داشته باشیم و از حضور منفعلانه اجتناب کنیم.
وی به آمار تعداد مخاطبان شبکه های اجتماعی اشاره و بیان کرد: در ایران تلگرام با ۲۱ میلیون مخاطب در جایگاه اول، واتساپ با ۱۸ میلیون، لاین و وایبر با ۹ میلیون، ایمو ۶ میلیون، تانگو پنج میلیون و بیسفون دو میلیون و ۵۰۰ هزار در جایگاه های بعدی قرار دارند.
وی تصریح کرد: در ایران، شبکه هایی که شاخصه غیردینی دارند، بیش از یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر مخاطب دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه در برخی ساعت های شبانه روز همزمان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در اینستاگرام آنلاین هستند، افزود: کاربران در روزهای پنجشنبه و جمعه و ساعت های آخر شب بیشترین حضور را در این فضا دارند که نشان دهنده این است که جنبه سرگرمی این شبکه نسبت به جنبه تجاری و اطلاع رسانی آن کارکرد بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۶۴ درصد مردم تهران عضو شبکه های پیام رسان هستند، گفت: بیش از ۵۰ درصد این افراد بیش از یک ساعت در طول روز را به این شبکه ها اختصاص می دهند و با محیط اطراف قطع ارتباط می کنند.
به گفته وی، شبکه های اجتماعی مانند کلوپ و آپارات در ایران که در حال شکل گیری است، با وجود عدم حمایت های دولتی، حرکات خوبی دارند و توانسته اند میزان مخاطب بالایی جذب کنند.
فیروزآبادی با بیان اینکه همه شکل های گروه بندی در فضای مجازی متناسب با فرهنگ غرب است، افزود: نوع شکل ارتباطات در گروه بندی ها از جمله موضوع هایی است که حوزه علمیه می تواند ضابطه مند و در چارچوب مناسب طراحی کند.
۱۸ میلیون کاربر بازی های رایانه ای در ایران
وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون کاربر بازی های رایانه ای در ایران وجود دارد، بیان کرد: ۶۰ درصد این افراد پسر هستند و ۹۹ درصد بازی های فضای مجازی، غیر ایرانی است.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد کاربران بازی های رایانه ای مجرد هستند، افزود: میانگین سنی این افراد ۱۶ سال و به طور میانگین روزانه ۵۴ دقیقه در این فضا سرگرم بازی هستند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه ۱۰۴ شرکت در آمریکای شمالی اقدام به تولید بازی رایانه ای می کنند، گفت: هالیوود که بخش زیادی از فیلم ها را می سازد سالانه ۹ میلیارد دلار درآمد دارد، در حالی که درآمد آمریکا از ساخت بازی های رایانه ای، ۷۶ میلیارد دلار است.
وی یادآور شد: کشور ایران در زمینه تولید بازی های رایانه ای جایگاه ۴۹ را در جهان داراست که یکی از علت های آن عدم اعمال حاکمیت در حفظ حقوق مولفان است
وی افزود: بیش از هفت میلیارد گوشی تلفن همراه و دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دستگاه رایانه در دنیا وجود دارد.
به گفته فیروزآبادی، در ۱۲۶ کشور جهان فیس بوک از لحاظ تعداد مخاطب جایگاه اول را دارد.
وی همچنین گفت: فضای مجازی فضایی است که در بستر ICT شکل می گیرد و موازی با فضای واقعی است و تلاش می کند که چهار کارکرد را انجام دهد.
وی افزود: برقراری ارتباط انسان، جابه جایی اطلاعات موجود، سرگرمی و ارائه خدمات آموزشی، تبلیغی، دولت الکترونیک، بانکی و تجاری در حوزه های مختلف از کارکردهای فضای مجازی است.
فیروزآبادی با بیان اینکه رابطه انسان با فضای مجازی درست مانند رابطه انسان با زمین است، گفت: به همان میزان که فضای واقعی به انسان موجودیت می بخشد، در فضای مجازی هم مدنیتی متناسب با این فضا برای انسان به وجود می آید.
وی با اشاره به اینکه نوع ارتباط انسان با فضای واقعی و مجازی متفاوت است، افزود: در فضای واقعی انسان رودرو با فاصله کوتاه و مستقیم ولی در فضای مجازی، غیر حضوری ارتباط برقرار می کند.
وی ادامه داد: توانایی برقراری ارتباط در هر زمان، با هر فردی، در هر جای کره زمین ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، فشردگی زمان و مکان در ارائه اطلاعات را از دیگر ویژگی های فضای مجازی عنوان و بیان کرد: زمانی که اطلاعات را به صورت فشرده، در هر زمان و مکان دریافت کنید باعث می شود نوع ادراک شما متفاوت شود.
وی افزود: در این فضا انسان به شدت بصری می شود، به طوری که در بخشی از روز می تواند چیزهایی را ببیند که بشر گذشته در تمام عمر خود نمی توانسته ببیند.
سومین نشست گروه های تبلیغ نوین با موضوع کارآمدسازی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم، سرگروه ها و اعضای تبلیغ نوین در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
در این نشست از برگزیدگان «بیانیه سوگواره مجازی بلاغ» نیز تجلیل شد.
سوگواره مجازی بلاغ با محورهای موضوعی سبک زندگی حسینی، وحدت اسلامی، دشمن شناسی و بصیرت حسینی و در قالب هایی از جمله تولید متن، عکس نوشته، کلیپ و همچنین انتشار وبلاگ، شبکه های اجتماعی و پیام رسان به همت اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ۲۴ شهریورماه فراخوان داده شده بود و تا هفتم آبان ماه علاقه مندان فرصت داشتند تولیدات خود را به دبیرخانه این سوگواره ارسال کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول